Sexy Pink Heart

Thursday, October 29, 2009

F.R.A.N.C.E


Frienship Remains And Never Can End

Tuesday, October 13, 2009

jumpa kawan2 lama...






semua dah bertukar status kecuali aku..
zubydah tu pun sedang mengandungkan anak kedua..

kawan2 UTM




my bestfriend wedding...


dalam gua tempurung...seronok..

kek hari jadi aku n lin yg diraikan oleh kawan2...

Sunday, September 13, 2009

ngantuk gler...teramat sangat....

my love

perkahwinan 2

Amalkan sikap membelai pasangan
Oleh ZUHAYATI YAZID

Jadikan pasangan sebagai rakan karib yang boleh berkongsi suka duka yang berlaku pada diri masing-masing.
________________________________________

PERKAHWINAN adalah manifestasi cinta antara pasangan kekasih. Namun ironinya cinta di alam rumahtangga bukan sandaran yang kukuh untuk satu hubungan yang kekal hingga ke hujung nyawa.
Ia menagih begitu banyak pengorbanan, pengertian serta yang paling utama ialah kejujuran.
Dalam usaha memberi kefahaman itu kepada pasangan suami isteri seharusnya sikap kerjasama dan tolak ansur adalah penting dalam melayari hubungan rumah tangga.
Selain aspek kasih sayang, tanggungjawab, kewangan dan hubungan seksual juga mempengaruhi kebahagiaan hidup rumah tangga
"Setiap perhubungan mesti ada kerjasama, baru hidup berkekalan.
''Malah sikap terbuka dalam hubungan termasuk seks amat penting untuk mengekalkan hubungan."
Demikian menurut Perunding Psikologi dan Klinikal dan ahli fakulti Northwestern University Feinberg School of Medicine, Amerika Syarikat, Dr. Huang Wei Jen semasa memberi ceramah mengenai keintiman dan kebahagiaan pasangan dalam melayari rumahtangga.
Katanya, masalah intim dapat dilihat menerusi pelbagai aspek. Ia mungkin di sebabkan oleh masalah psikologi, rohaniah dan kebatinan serta tindak balas fizikal yang membuatkan kita memerlukan hubungan intim dalam perhubungan.
Jelasnya, intim di sini bukan bermaksud melakukan hubungan seksual, tetapi cara berinteraksi dan tindak balas dalam sesebuah perhubungan.
''Yang paling utama kita sebagai pasangan perlulah berkongsi hidup sama ada dari segi intelektual, sosial, emosional, kerohanian dan kebatinan serta fizikal.
Begitu juga dalam memenuhi kehendak seksual, suami harus memainkan peranan dalam memastikan hubungan itu saling memberi kepuasan bagi kedua-dua pihak.
"Jadi, dalam mendapatkan kenikmatan itu, suami isteri harus bersama-sama bertanggungjawab memberi kepuasan," katanya.
Menurut Wei Jen, seks merupakan salah satu kehendak manusia yang perlu bagi tujuan murni iaitu meneruskan kesinambungan zuriat dan untuk pasangan menikmati hubungan manis dalam satu ikatan yang sah.
''Namun jangan jadikan seks segala-galanya dalam perkahwinan semata-mata tetapi suami harus memberi keutamaan dalam perkara yang lain dalam meneruskan bahtera tersebut.
Bercerita tentang tanggungjawab, suami sebenarnya mempunyai kuasa yang cukup besar, tidak semata-mata memberi nafkah batin, tetapi sebagai ketua atau pemimpin dalam sebuah keluarga.
Tanggungjawab kepimpinan dalam sebuah rumahtangga ada kaitan dengan pemberian nafkah batin dan zahir, sifat kekuatan jasmaniah, azam, keberanian, kesabaran dan berpandangan jauh dalam sebuah rumahtangga.
Katanya yang berpengalaman lebih 15 tahun dalam bidang psikologi klinikal, dalam melayari sebuah rumah tangga, pasangan digalakkan supaya sentiasa menjalin hubungan mesra, saling faham memahami dan sentiasa berbincang antara satu sama lain.
Lebih menarik, dalam meneruskan hubungan, sikap membelai-belai antara satu sama lain perlu diamalkan dalam hubungan suami isteri.
Malah pasangan juga digalakkan untuk berterus terang mengenai semua perkara.
''Sememangnya kita tidak mahu badai besar merempuh rumah tangga kita, oleh itu hanya melalui sikap berterus terang dan bersemuka adalah cara yang paling tepat.
''Berterus teranglah dengan pasangan kita, malah jadikan pasangan kita sebagai kawan karib kita yang boleh berkongsi suka dan duka yang berlaku pada diri kita.
''Apa jua krisis yang dihadapi, harungilah sebagai satu unit dan bukan secara individu,'' katanya.
Malah akuinya lagi, buatlah keputusan bersama dalam meneruskan bahtera perkahwinan.
Tambah Wei Jen, prinsip ini pernah memberi impak yang tinggi dalam rumahtangganya sendiri.
Komitmen yang mempersetujui sesuatu keputusan akan memaksa pasangan untuk bercerita secara mendalam dengan pasangan.
Namun jelasnya, ketidakupayaan suami isteri berkomunikasi secara efektif adalah punca menyebabkan timbul pelbagai masalah seperti buruk sangka di antara satu sama lain.
''Oleh itu, kurangkan sikap sering bergaduh, saling tidak mempercayai dan salah sangka antara pasangan,'' ujarnya.
"Sebenarnya komunikasi antara suami isteri merupakan satu proses yang bermula dari dalam diri individu itu sendiri.
"Melalui komunikasi, suami isteri boleh menyampaikan segala maklumat terpendam, impian, hasrat dan harapan.
''Malah dengan cara ini, ia akan mengurangkan perasaan salah sangka dan dendam yang boleh menghancurkan hati.
''Komunikasi berkesan akan melahirkan rasa intim antara suami isteri dan perasaan ini boleh mencetuskan rasa bahagia,'' tambahnya.
Jelasnya, hanya melalui perkongsiaan bersama, ia mampu menyelesaikan permasalahan.
''Cuba amalkan sebelum tidur, bercerita dan berkongsi dengan pasangan mengenai kejadian yang berlaku pada diri anda hari ini.
''Pastinya ada komen dan juga pandangan antara satu sama lain, malah ia juga boleh menghangatkan lagi perhubungan tersebut,'' akhiri ceramahnya pada hari itu.

Wednesday, August 5, 2009

perkahwinan

apa dimaksudkan dengan perkahwinan????

Allah menciptakan manusia saling berpasangan kerana manusia saling memerlukan.
malah perkahwinan adalah cara berpasangan yang dihalalkan Allah agar manusia saling menyayangi, saling memahami, saling membantu dan saling dari segala2nya...
Wanita dijadikan dari rusuk kiri lelaki untuk dipimpin, dibimbing, diambil berat, disayangi sesuai dengan tanggungjawab lelaki sebagai pemimpin. malah, kedudukan rusuk kiri hampir dengan bahu itu disimbolkan sebagai wanita ini sebagai penyokong terhadap suaminya.
tapi adilkah jika antara lelaki dan perempuan, lelaki sering menggunakan kekuatan yg dia ada untuk menjatuhkan kelemahan wanita yang sedia ada?
wajarkah?
wanita dijadikan bukan sebagai hamba kepada lelaki yg boleh diarah sesuka hati, yg boleh dimarah tanpa alasan yg kukuh...
tapi wanita mendambakan perhatian dan kasih sayang sesuai dengan perwatakan asalnya yang penuh kelembutan...ia ibarat kerak nasi. keras tapi jika direndam dengan air lama kelamaan akan lembut akhirnya.

seperti lagu Isteri Solehah (The Zikr) ni;

isteri cantik yg solehah penyejuk mata
penawar hati, penajam fikiran
di rumah dia isteri di jalanan kawan
diwaktu kita buntu dia penunjuk jalan...
pandangan kita diperteguhkan
menjadikan kita tetap pendirian
ilmu yang diberi dapat disimpan
kita lupa dia mengingatkan...
isteri cerdik yg solehah penyejuk mata
penawar hati, penajam fikiran
di rumah dia isteri di jalanan kawan
diwaktu kita buntu dia penunjuk jalan...
nasihat kita dijadikan pakaian
silap kita dia betulkan
penghibur di waktu kesunyian
terasa rahmat bila bersamanya....
dia umpama tongkat si buta
bila tiada satu kehilangan
dia ibarat simpanan ilmu
semoga kekal utk diwariskan....

senikata yang amat bermakna bagi pasangan suami isteri. tp berapa ramai yg seperti dalam senikata ini di luar sana? isteri yg jahil boleh berubah jika suami bijak membimbingnya. tapi bagaimana si isteri hendak patuh dan mengikut nasihat suami jika suami tidak pernah memikirkan perasaan isteri? isteri sering dimarah tak tentu pasal jadi bagaimana nk menjadi isteri yg solehah andai tampuk pimpinannya begitu? mana mungkin wanita yg memimpin lelaki. allah dah pertanggungjawabkan lelaki sebagai pemimpin keluarga dan isteri sebagai pembantunya. isteri yg benar2 solehah akan menuruti apa saja kehendak suami dan taat pada suaminya. tp pernahkah kita terfikir kenapa ada dikalangan isteri yang tidak solehah, tidak taat pada suami? adakah isteri ini patung, bila perlu kita belai dan bila tak perlu dicampak sesuka hati, dipijak, dihina dan sebagainya? kenapa wanita sering dilabel yg tak baik sedangkan puncanya kita tak pernah nak fikirkan dan tak pernah kita ambil pusing.
sama2lah kita muhasabah diri kita agar termasuk dalam golongan yang disayangi Allah..

kebanyakan wanita tidak memandang pada usia, harta dan segala bentuk luaran apabila mengambil keputusan untuk berkahwin. tetapi hakikat sebenarnya naluri wanita adalah mendambakan perhatian, kasih sayang dan kebahagiaan bersama orang yang disayangi...sesungguhnya perkahwinan ini adalah kerana suruhanMu...segala yang baik datang dariMu dan yang lemah itu datang dariku jua...Allah kurniakan wanita 1 akal dan 9 nafsu tetapi Allah berikan 1 nafsu dan 9 akal kepada lelaki. maknanya, 9 akal yang dikurniakan Allah pada lelaki untuk mereka gunakan sebaiknya, secara rasional...bukan membuta tuli semata2...itu sebabnya Allah pertanggungjawabkan lelaki sebagai ketua keluarga....
biasanya yang pertama itulah yang terbaik tetapi selalunya yang terakhir itulah yang terbaik..
Wallahu a'lam

Tuesday, July 21, 2009

Di hadapan orang yang kita cinta, hati kita akan
berdegup kencang
Tapi di depan orang yang kita suka, hati kita akan
gembira
Di depan orang yang kita cinta, musim sentiasa
berbunga-bunga
Di depan orang yang kita suka, musim itu cuma
berangin sahaja

Jikalau kita lihat di dalam mata orang yang kita
cinta, kita akan kaku
Tapi jikalau kita melihat ke dalam mata orang yang
kita suka, kita akan
tersenyum

Di depan orang yang kita cinta, lidah kelu untuk
berkata-kata
Di depan orang yang kita suka, lidah bebas
berkata apa sahaja

Di depan orang yang kita cinta, kita menjadi malu
Di depan orang yang kita suka, kita akan
tunjukkan imej yang sebenar

Kita tidak boleh merenung mata orang yang kita
cinta
Tepi kita selalu merenung mata orang yang kita
suka

Bila orang yang kita cinta menangis, kita akan
turut menangis
Bila orang yang kita suka menangis, kita akan
turut membuat dia gembira

Perasaan cinta bermula dari kata
Perasaan suka bermula dari telinga
Jadi, jikalau kita berhenti menyukai seseorang
yang kita suka
Umpama kita membuang telinga kita
Tapi jika kita cuba menutup mata
Cinta berbuah menjadi airmata

Setiap orang yang akan mengalami ini dalam
hidup mereka,
Cuma fikirkanlah bersama-sama siapa yang anda
cinta.

Tetapi, hakikatnya
Cinta kepada Allah swt
Adalah lebih hakiki dan abadi

Wednesday, July 1, 2009

Motivasi Diri

KASIH ibu membawa ke syurga, kasih bapa sepanjang masa. Jika patah tidak akan tumbuh lagi, jika hilang tiada berganti, dia satu-satunya di bumi ini, tiada dua atau tiga. Demikian besarnya martabat seorang ibu.
Keindahan adalah budi pekerti. Kebaikan adalah kebajikan dan keluhuran budi dan keelokkan itu adalah cara bagaimana kita bermain dengan akal.

SEKALI air bah sekali pantai berubah, begitu juga halnya dalam aspek perhubungan suami isteri. Seperti dalam banyak perkara lain, corak hubungan suami isteri juga berubah mengikut peredaran masa dan perubahan gaya hidup.
Banyak perbezaan yang boleh dilihat terutamanya dari segi layanan dan tanggungjawab suami dan isteri.
Pegawai Pembangunan Keluarga di Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN), Hamzah Ibrahim berkata, tanggapan masyarakat terhadap tanggungjawab suami dan isteri berubah dari zaman ke zaman.
“Dahulu, suami mencari nafkah, isteri menguruskan rumah tangga, mengasuh serta mendidik anak.
“Kini, suami dan isteri mencari nafkah, bersama-sama menguruskan rumah tangga, mengasuh dan mendidik anak,” ujarnya ketika ditemui di Menara LPPKN, di Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Tambahnya, suami dahulu tidak pernah mengingati tarikh-tarikh penting seperti hari lahir isteri dan anak-anak. Malah suami dahulu juga amat kurang membantu isteri di rumah.
“Suami dahulu mempunyai ego yang amat tinggi, mereka amat malu untuk membantu tugasan rumah tangga, sebagai contoh menyidai pakaian di rumah.
“Majoriti mereka terlalu tegas serta tidak bijak menawan hati isteri,” jelasnya.
Tetapi, katanya, kini kebanyakan suami telah pandai mengambil hati isteri dengan mengingati hari-hari istimewa seperti hari lahir, hari perkahwinan, hari pertemuan pertama dan juga hari lahir anak-anak.
Pasti ada sahaja kejutan dibuat seperti menghantar hadiah seperti bunga, kek atau hadiah-hadiah yang pasti menjadi idaman isteri dan membawa makan di luar bagi meraikan hari tersebut.
Begitu juga dengan kerja-kerja rumah, suami telah mula ringan tulang untuk membantu isteri di rumah kerana memikirkan isteri juga penat setelah bekerja dan mencari nafkah di luar.
“Suami sekarang juga banyak bertolak ansur dan turut menguruskan rumah tangga bersama-sama.
“Ini akan menambahkan lagi keeratan kasih sayang yang sedia ada.
“Mengasuh dan menguruskan anak juga turut dibuat bersama-sama bagi meringankan beban isteri,’’ katanya.
Nilai kasih sayang
Sementara itu, Hamzah memberitahu, kasih sayang yang lahir daripada pasangan suami isteri boleh dilihat melalui cara mereka berkomunikasi.
Sebagai contoh, panggilan manja seperti ‘sayang’ untuk menggambarkan kasih sayang yang terbit dari hati.
Namun, tanda-tanda bahawa nilai kasih sayang pudar ialah apabila salah seorang daripada pasangan tersebut mula memperkatakan tentang kelemahan masing-masing.
“Lebih teruk lagi jika suami atau isteri terbabit mula mengeluarkan kata-kata sinis dan perli memerli terhadap pasangan,” tambahnya.
Jelas menunjukkan di sini bahawa asas sebuah perkahwinan yang bahagia lahir apabila pasangan tersebut berbangga menjadi pasangan suami isteri.
Mereka boleh berkongsi pendapat, tanggungjawab, perasaan serta emosi. Paling penting, pasangan suami isteri mestilah boleh berkomunikasi dan lebih manis jika mereka sering menggunakan bahasa cinta yang baik, berkeyakinan, romantis disertai dengan sentuhan, pelukan, ciuman dan belaian.
Dalam pada itu, menurut Hamzah, setiap pasangan suami isteri yang telah mengambil keputusan mendirikan rumah tangga haruslah menerima pasangan mereka seadanya.
Selaku isteri haruslah hormat dan menerima suami sebagai pemimpin, manakala suami pula harus hargai dan mengakui pengorbanan isteri.
“Kerukunan rumah tangga memerlukan usaha dan pengorbanan,’’ katanya.
Sokong
Pendapat tersebut turut disokong oleh pasangan Suhana Abu Bakar dan suaminya, Shahrul Azlan Iberahim.
Pasangan yang masing-masing berusia 29 tahun ini telah tiga tahun mendirikan rumah tangga dan diserikan dengan sepasang cahaya mata berusia dua tahun dan setahun.
Menurut Suhana, apabila masing-masing memahami tanggungjawab serta keperluan perkahwinan, setiap urusan dilakukan dengan adil dan bantu membantu.
“Saya memahami tanggungjawab suami dan kami mengambil pendekatan bertolak ansur serta bantu membantu dalam setiap urusan,” jelasnya.
Pendapat Suhana diakui oleh suaminya Shahrul, malah beliau turut mengambil contoh perbezaan tanggungjawab suami atau bapa dahulu berdasarkan daripada pengalamannya.
“Bapa dahulu mempunyai ‘kuasa veto’ yang lebih dan bersifat tidak mesra dengan ahli keluarga.
“Cara didikan daripada nenek moyang yang mempengaruhi keadaan itu. Tambahan pula pada zaman tersebut, bapa dan suami menjadi sumber ekonomi keluarga yang utama, jadi semua ahli keluarga harus tunduk dan patuh padanya.
“Justeru wujud ruang yang membatasi hubungan kasih sayang antara bapa dengan anak dan suami dan isteri,” ujarnya.

Cinta dan Sayang

Cinta seperti matahari, ia tetap bercahaya. Walau malam menjelma, cahayanya pada bulan tetap menerangi kekadang ia juga gerhana tetapi akan kembali jua kecerahannya.

Cinta adalah santapan jiwa. Jiwa tanpa cinta bagai rumah yang kosong. Cinta tanpa menjiwai bagai layang-layang putus tali.

Cinta adalah buta...cinta tidak mengenal usia, paras rupa, mahupun kekayaan dan harta karun, tetapi dari keikhlasan dari hati setiap insan antara satu sama lain.

Tidak semua orang yang engkau cintai, mencintaimu dan sikap ramahmu kadang kala dibalas dengan sikap tidak sopan. Jika cinta suci tidak datang daripada tabiatnya, maka tidak ada gunanya cinta yang dibuat-buat.

Sayang tidak bermaksud cinta. Suka tidak serasi dengan cinta. Kagum tidak bererti cinta. Bangga tidak semestinya cinta. Cinta adalah CINTA.

Cinta itu seperti sinar matahari, memberi TANPA mengharap kembali. Cinta itu seperti sinar matahari, TIDAK MEMILIH siapa yang ia sinari. Cinta itu seperti sinar matahari yang MEMBERI KEHANGATAN DI HATI..

Cinta umpama 'treasure hunt'. Cita cita dan tujuan kita satu untuk menuju ke penamat yang paling mengembirakan. Namun di dalam perjalanan kita akan menghadapi pelbagai rintangan dan cabaran. Andainya tidak mampu meneruskan, kita akan tersungkur dan hadiah utamanya akan di kebas oang lain. Tetapi tak usahlah kecewa. Walaupun hadiahnya tidak kita perolehi, tetapi keseronokannya kita sudah rasa. Jadi bercintalahsepenuh hati. Namun jangan letakkan harapan terlalu tinggi.

Kekecewaan terlalu pahit untuk ditelan, terlalu payah untuk dilupakan namun dalam cinta pasti akan merasai kecewa dan dikecewakan walau bukan itu matlamat dalam setiap percintaan.

Kadangkala orang yang paling mencintaimu adalah orang yang tak pernah menyatakan cintanya padamu kerana orang itu takut kau berpaling dan menjauhinya. Dan bila dia suatu masa hilang dari pandanganmu....kau akan menyedari dia adalah cinta yang tidak pernah kau sedari....

Cinta suatu yang indah, cinta boleh buat kita gundah, cinta buat hati berdarah dan cinta jua boleh membawa kesalan yang tak sudah

Saturday, June 27, 2009

Mutiara Putih

"lebih baik menyayangi orang yang amat menyayangi kita daripada menyayangi orang yang tidak menyayangi kita"

"mencintai orang yang tidak mencintai kita umpama menikam diri sendiri"

"kasih sayang itu boleh disemai melalui perhatian, keikhlasan, kejujuran dan kepercayaan untuk menghasilkan sebuah kesetiaan kerana ia adalah baja kebahagiaan yang kekal abadi"

"dalam apa jua keadaan kita akan berbalik kepada agama kita"

jadi...
"sujud pada yang satu, kukuh keyakinanku, teguhkan keimanan, cintaku kepadaNya Tuhan Yang Esa..."

Perjalanan Menuju Hari Bahagia

video

Pesta Flora


Cendawan putih daripada bunga...
sangat2 menarik...

Pesta Flora


Mutiara Putih...
Cantik dan Unik...

Pesta Flora


Kontijen dari Melaka Bandaraya Bersejarah...
So sweet...

Ikan-ikan di tasik


Seronok tengok ikan-ikan ni...lapar yer...